Interviu Roxana Grigorean, psiholog si psihoterapeut: Rezultatele se ating prin intermediul oamenilor
Articol realizat de Mihaela PascuEditor
13 Mar 2020
Roxana Grigorean, psiholog si psihoterapeut individual, de cuplu si familie, este, totodata, asa cum spune chiar ea, si un comunicator si sustinator al schimbarii la nivel individual si colectiv. Cu o experienta de peste 10 ani in coordonarea unor proiecte diverse de comunicare, educatie si responsabilitate sociala, Roxana Grigorean si-a creat si propria platforma pentru activitatea profesionala (www.selftalks.ro), fiind si un colaborator al proiectului www.dupanastere.ro.
Cu o preocupare si o experienta indelungata fata de sanatatea individuala, familiala si organizationala, Roxana Grigorean este unul dintre profesionistii atenti, dedicati si extremi de creativi in conturarea unei vieti profesionale de succes care atinge nenumarate domenii conexe si care reuseste sa obtina rezultate pe masura. “Rezultatele se ating prin intermediul oamenilor”, este de parere cea care nu scoate emotiile din ecuatia bunastarii organizationale.
- Se vorbeste, din ce in ce mai mult, despre importanta emotiilor in centrul strategiilor adesea prea rigide si axate pe obiective concrete sau calcule exacte. Multe organizatii sunt inca reticente. Cat de importanta este, in opinia ta, o schimbare de viziune din partea companiilor?
In toti acesti ani, am vazut atat efectele pozitive, cat si cele negative ale industrializarii, democratizarii si capitalizarii. Depersonalizarea, ignorarea emotiilor si a individualitatii nu este eficienta pe termen lung nici in mediul de business, nici in plan individual. Oamenii sunt acum mai constienti de complexitatea existentei lor emotionale si de drepturile lor - isi doresc sa fie recunoscuti si integrati in locul in care petrec o mare parte din timp, adica la munca.
Integrarea si recunoastere nevoilor emotionale nu este in antiteza cu modelul pragmatic sanatos de a stabili obiective concrete, ci are legatura mai degraba cu o viziune pe termen lung si cu o atentie mai mare acordata cadrului in care oamenii isi desfasoara munca. Avem nevoie sa fim vazuti asa cum suntem, atat prin prisma abilitatilor noastre profesionale, dar si ca oameni care se afla in diferite etape ale vietii lor si care au nevoi diferite. Din aceasta perspectiva, companiile cred ca trebuie sa acorde mai multa atentie decat in trecut nevoilor angajatilor, sa ia in calcul formule mai flexibile si sa puna mai mult accent pe comunicare si intelegere, pentru a putea sa se dezvolte si sa creasca.
- In primavara lui 2019, printre multe alte ateliere derulate de-a lungul anului, ai tinut si un workshop la Microsoft despre stresul si anxietatea la locul de munca. Cum ar trebui sa trateze managerii de HR sau companiile aceste aspecte ale muncii moderne?
Burnout-ul este mai mult decat continutul si cantitatea efectiva de munca, este relatia si starea noastra emotionala in raport cu munca, insatisfactia pe care o putem resimti in raport cu munca. Nu este doar stresul in sine, ci este un stres pe care noi nu il mai putem gestiona, fiind in legatura directa cu resursele persoanei si cu experientele ei de viata. Desi nu putem nega factorul exterior stresor, nu putem diminua nici diferentele dintre oameni, supusi fiind la aceiasi factori de stres. De aceea, este important sa vedem ca burnout-ul are mare legatura nu doar cu cantitatea de munca si cu nivelul de stres, ci cu tot ceea ce se intampla din punct de vedere relational la locul de munca, de la cat ne simtim de apreciati, vazuti, despre cat de potriviti suntem in job-ul nostru, despre relatiile pe care le legam cu managerii si colegii. In acest context, este important ca managerii de HR sa se preocupe de toate aceste aspecte si sa creeze un mediu de lucru propice dezvoltarii si evolutiei, nu epuizarii si frustrarii.
Este important sa amintim ca, pentru a fi diagnosticat cu burnout trebuie sa bifezi, in principiu, trei conditii – sa te simti epuizat, sa te simti rupt emotional de mediul tau profesional si sa ai sentimente de negativism si cinism fata de acesta, coroborat cu un randament din ce in ce mai scazut. Burnout-ul poate afecta orice categorie profesionala si poate fi usor reperat atunci cand observam entuziasm si interes mai scazut, depresie, cinism, oboseala, plictiseala, descurajare, epuizare emotionala, depersonalizare, lipsa compasiunii si a sentimentului de implinire profesionala. Or, cu angajati demotivati este dificil pentru companii sa fie competitive, de aceea cred ca vor avea de castigat cele care isi vor schimba paradigma catre o vizune mai flexibila, mai orientata catre nevoile oamenilor si mai sustenabila pe termen lung.
- Cred mult in echilibrul emotional care se rasfrange inclusiv asupra obiectivelor profesionale. Cu toate acestea, vad zilnic discrepante majore intre ceea ce simtim si felul in care actionam. Cum poate un angajat sa ajunga la un echilibru al valorilor personale si profesionale deopotriva?
Un alt aspect este cel al contextului in care ne desfasuram. Dincolo de problemele punctuale cu care ne putem confrunta, exista un context de traume la nivel colectiv care inca ne afecteaza modul in care ne raportam unul la celalalt, lucru care se observa si in campul muncii. Si ma refer, aici, la neincredere atat de partea angajatului, cat si a angajatorului, scepticism, la posibile abuzuri de putere, la dezechilibre relationale de tot felul. Totusi, sunt semnale pozitive ca suntem o generatie mult mai preocupata de sanatatea emotionala si incercam sa rezolvam o parte din aceste probleme.Nu e un lucru usor de facut si nu vor fi schimbari peste noapte, insa am incredere ca acestea vor avea efecte vizibile in toate mediile si contextele in care suntem.
- Lucrand indeaproape cu mame care au revenit in campul muncii dupa concediul de maternitate, am constatat aceasta dorinta de a se reorganiza sau recompune profesional. Cum se pot intalni la jumatate cele doua parti: compania si parintele care isi reia serviciul, dar simte ca doreste o schimbare?
In acest sens, am pornit anul trecut impreuna cu Ambasada Sustenabilitatii o serie de dezbateri pentru a descoperi modalitatile prin care companii din diverse domenii de activitate au reusit sa faca pasi importanti in directia flexibilizarii si sa incurajam ca aceasta pozitie etica si responsabila sa devina o practica si nu o exceptie la nivelul mediului de afaceri. De asemenea, ne dorim ca aceasta directiva sa fie transpusa intr-un mod favorabil atat pentru mediul privat, cat si pentru angajati, tinand in acelasi cont de prioritatile nationale privind natalitatea, saracia, egalitatea de gen sau educatia timpurie. Concluziile acestor intalniri de lucru vor fi transmise catre Departamentul pentru Dezvoltare Durabila din cadrul Guvernului.
- Vorbim de lideri in diferite contexte. Se scriu carti, se tin conferinte, ni-i luam drept mentori. Care sunt, in opinia ta, trasaturile de care ar avea nevoie un lider in 2020? Se redefineste definitia pe care o stiam cu totii pana acum?
Vulnerabilitatea, aceasta trasatura mai putin vehiculata in manualele de leadership de acum 10 ani este in stransa legatura cu emotiile si cu rolul emotiilor in viata noastra. Acceptarea vulnerabilitatii are legatura inclusiv cu capacitatea de a-ti recunoaste greselile si de a primi feedback, fapt care cultiva o atmosfera de siguranta si incredere. Un mediu sigur este si un mediu in care emotiile nu sunt periculoase sau in care parerile noastre diferite nu trebuie suprimate. Ea nu trebuie confundata insa cu ventilarea emotionala sau cu pasarea responsabilitatii celorlalti, pentru ca ne coplesesc emotiile. Vulnerabilitatea merge tot timpul mana in mana cu responsabilitatea, inclusiv cu responsabilitatea pentru ceea ce simtim.
- Vulnerabilitatea a castigat teren in ultimii ani. Insa este confundata in continuare, nu de putine ori, cu slabiciunea. Care este diferenta intre cele doua? Ar trebui sa imbratisam vulnerabilitatea si la locul de munca?
- In ce priveste comunicarea intr-o organizatie si schimbarile de perspectiva din ultimii ani, cu accent din ce in ce mai mare pe emotii, cum ar trebui sa arate aceasta in prezent?
- Unde gresesc cel mai tare managerii cand angajeaza ceea ce spera ca va fi candidatul ideal? Ce asteptari nerealiste au intr-un context care demonteaza inclusiv mitul talentului, asa cum a facut Angela Duckworth in cartea “Grit: Puterea pasiunii si a perseverentei?”
Newsletter PortalResurseUmane.ro
Ramaneti la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Abonati-va ACUM la Newsletterul PortalResurseUmane.ro si primiti cadou Raportul special "Revista Romana de Legislatia Muncii, Salarizare si ReviSal"!
Articole similare din categoria Resurse umane
Interviu Mihaela Joian, HR Manager Cegeka Romania: Specialistii in recrutare ar trebui sa-si dezvolte un mindset global
de Mihaela Pascu
Interviu Adriana Radu, Career Strategist, Career & Personal Coach: Managementul trebuie sa devina constient de coordonatele care s-au modificat
de Mihaela Pascu
Interviu Georgeta Dendrino, Managing Director al Interact: Managerii au nevoie si ei de sustinere, de idei, de sprijin in implementare
de Mihaela Pascu