Interviu Elena Oglinda, Wineful.ro: Factorul uman ar trebui inclus din start in aspectele tehnice ale unei companii
Articol realizat de Ana CupsaRedactor
26 Mar 2020
Elena Oglinda, antreprenor si somelier, a lasat in urma anii petrecuti in industria IT si s-a dedicat unei afaceri crescute din pasiune. Un magazin online de mici dimensiuni, cu accesorii pentru vin si tematice, a crescut treptat, ingrijit in permanenta de cea care a lansat si serviciul de abonament la vin. Investitia venita din partea V7 Capital a crescut afacerea si mai mult, iar in 2018 s-a deschis winebarul Wineful Tapas & Wine. Azi, Wineful.ro prezinta o selectie atent facuta de mana somelierului-antreprenor, cu abonamente atat pentru persoane fizice, cat si pentru firme, si cu o grija pentru afacere, dar si pentru oamenii care o construiesc alaturi de ea.
I-am adresat cateva intrebari nu doar despre trasaturile necesare pentru a construi o afacere de succes, ci si despre importanta factorului uman in tot acest parcurs, despre ce nu ar trebui sa lipseasca din relatiile cu ceilalti in cadrul unei companii, despre asteptarile pe care le are in calitate de angajator, dar si despre obstacolele care apar cand vorbim de resurse umane.
1. Somelier si antreprenor curajos. Reprezinti un exemplu de om care a dovedit, din nou, ca se poate construi un business sanatos si in Romania. Care ai considera ca e trasatura ta care te-a ajutat cel mai mult in acest parcurs?
Curajul! Daca nu as fi avut curaj nu s-ar fi intamplat nimic, pentru ca inca de la stadiul de idee si pana la finalul unui business ai nevoie permanenta de curaj pentru a merge mai departe. La inceput ai nevoie de curaj sa aduci la viata ideea, sa risti pentru ea, iar apoi ai nevoie de curaj in tot ce intalnesti pe parcurs, in toate deciziile luate pentru sanatatea afacerii si a angajatilor tai. De altfel, curajul poate fi vazut si ca incredere. Daca ai incredere foarte mare in ideea sau echipa ta, atunci, chiar daca nu esti o fire foarte curajoasa, poti fi manat pana la capat de dorinta de a vedea cum se dezvolta proiectul.
2. In orice business, avem nevoie si de alti oameni pentru a merge mai departe. Dincolo de ceea ce tine de antreprenor, exista oportunitatile in fata carora ceilalti spun “da”. Ce element-cheie consideri ca nu ar trebui sa lipseasca din relatiile cu ceilalti?
Aici cred ca sunt doua elemente cheie care nu pot functiona unul fara altul: increderea si comunicarea. Fie ca este vorba de o relatie investitor-manager, sef-angajat, manager-colaborator sau oricare alta, avem nevoie de incredere in acea persoana pentru a incepe o colaborare, iar apoi de comunicare pentru a intretine-o. Am invatat din proprie experienta ca fara o comunicare clara se ajunge foarte usor la neintelegeri si apoi la discutii mai complexe ori chiar incetarea colaborarii.
3. Ai facut angajari, ai avut in fata ta nenumarati oameni care s-au prezentat la interviu dorind sa faca parte din povestea Wineful.ro. Ce asteptari ai, in calitate de angajator, de la oamenii care vin catre business-ul tau? E greu sa pastrezi angajatii buni?
Am avut norocul sa tin interviuri de angajare mai bine de 8 ani, din pozitia pe care o aveam inainte de a -mi incepe propriul business, dar sunt surprinsa ca nici dupa 10 ani de experienta de intervievat sute de persoane, nu am ajuns sa gasesc o formula magica pentru a afla cu exactitate, inca de la interviu, care sunt dorintele si obiectivele acelei persoane de la viitorul job. Din pacate, foarte multi candidati nu sunt sinceri in interviuri sau nu sunt sinceri nici cu dorintele lor profesionale si astfel ajung in pozitii pentru care nu sunt foarte bine pregatiti, sau care nu le ofera satisfactia pe care o asteptau. Insa la fel se intampla si in cazul multor angajatori, din disperarea de a gasi un om rapid, fac compromisuri ori ajung sa minta si ei, la randul lor, despre pozitia disponibila. Si ca sa ajung si la raspunsul celei de-a doua intrebari, cred ca un angajat bun este usor de tinut atat timp cat exista aceeasi dorinta de ambele parti si asteptari stabilite bine inainte.
Daca o persoana ajunge sa se angajeze in compania ta pentru a invata business-ul si apoi sa incerce un business asemanator pe cont propriu, atunci stii ca nu il poti tine pentru mult timp (dar exista si situatia in care-i poti oferi actiuni in compania ta, iar atunci el sa devina parte din business). Sau o persoana care se angajeaza in compania ta si spera sa ajunga intr-un an la un salariu precum cele oferite de corporatii, tu fiind start-up, si te anunta ca daca nu ii poti atinge asteptarea se muta rapid la concurenta. Exemplele sunt nenumarate, dar pentru toate situatiile cred ca ar ajuta foarte mult niste asteptari si obiective clare la angajare.
4. Se discuta, din ce in ce mai des, despre ruptura dintre aspectele prea tehnice ale unei companii (obiective, strategii) si factorul uman. Cum crezi ca se pot impaca cele doua sectoare?
Cred ca factorul uman ar trebui inclus din start in aspectele tehnice ale unei companii. Atat timp cat lucram cu oameni si pentru oameni, factorul uman trebuie sa fie pus pe primele locuri in strategia unei companii si, de cele mai multe ori, este chiar cel care face diferenta intre companii.
5. In cadrul unei firme, in ce priveste partea de resurse umane, care au fost cele mai mari obstacole si cum le-ai depasit?
Cred ca cea mai dificila parte mi se pare cea de sustinere si motivare a angajatilor. Eu sunt un manager destul de relaxat cu angajatii, as zice, care nu impune deadline-uri, daca nu este cazul, metode de lucru, sedinte de raportare sau un program fix, iar asta pentru ca ma astept de la ei sa fie determinati sa lucreze de buna voie, fara a le dicta asta. Sunt foarte multe lucruri care ii motiveaza pe oameni la un loc de munca, iar, din pacate, la fiecare persoana sunt mereu diferite. Astfel, in primele luni de lucru cu un coleg nou, incerc sa-mi dau seama de stilul sau de lucru, de modul de management pe care-l doreste in relatia dintre mine si el sau de nevoile sale sociale, dar de la locul de munca, pentru ca unii isi doresc task-uri si directii clare si altii isi doresc mana libera sa incerce in felul lor.
6. Cum vezi viitorul afacerii tale? Cum arata Wineful.ro, in viziunea ta, peste 5 ani?
In prezent, ma implic in mai bine de 80% din activitatile necesare desfasurarii business-ului, dar asta si pentru ca mi-a placut sa invat foarte multe lucruri care acum imi sunt de folos aplicat in business, asa ca, visez ca in 5 ani sa crestem o echipa mare, care sa se completeze, cu persoane specializate pe fiecare palier al business-ului, care sa vina cu idei de dezvoltare si sa ia decizii chiar si in numele meu. Imi doresc ca Wineful sa se reinventeze de la un an la altul, sa venim cu ceva nou in permanenta si sa adaptam produsele noastre nevoilor aparute zi de zi.
7. Ce i-ai sfatui, in calitate de antreprenor si angajator, pe oamenii care vor sa se implice mai mult in construirea unei companii, chiar si in calitate de intraprenor?
Sa nu se dea batuti la primele semne de dificultate, deoarece acelea ne invata si ne ajuta sa crestem, sa mergem mai departe. Desi la inceput pare ca altul e drumul sau ca ideea noastra este mai buna decat cea a angajatorului (in situatia intraprenoriatului), peste timp poate suntem pusi cu ironie in fata aceleiasi situatii in care a fost pus angajatorul nostru si abia atunci intelegem decizia lui.
Newsletter PortalResurseUmane.ro
Ramaneti la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Abonati-va ACUM la Newsletterul PortalResurseUmane.ro si primiti cadou Raportul special "Revista Romana de Legislatia Muncii, Salarizare si ReviSal"!
Articole similare din categoria Resurse umane
Interviu Mihaela Joian, HR Manager Cegeka Romania: Specialistii in recrutare ar trebui sa-si dezvolte un mindset global
de Mihaela Pascu
Interviu Adriana Radu, Career Strategist, Career & Personal Coach: Managementul trebuie sa devina constient de coordonatele care s-au modificat
de Mihaela Pascu
Interviu Georgeta Dendrino, Managing Director al Interact: Managerii au nevoie si ei de sustinere, de idei, de sprijin in implementare
de Mihaela Pascu