Interviu Corina Neagu, fondator DARE: Suntem departe de a investi inteligent in programe de evaluare, dezvoltare, formare
Articol realizat de Mihaela PascuEditor
Cu experienta de peste 20 ani in functii care au dezvoltat organizatii, au consolidat branduri si au gestionat cu succes aria Resurselor Umane, Corina Neagu este profesionistul desavarsit care a fondat DARE (Development Advice & Resources), compania de consultanta care pune accentul pe sustinerea organizatiilor in realizarea potentialului propriilor angajati.
In plus, avand cu sine 10 ani de experienta in rolul de mentor HR, speaker si autor in domeniul Resurselor Umane, Corina Neagu este omul care crede in educatie, in incredere, in faptul ca oamenii nu sunt “perfecti, ci perfectibili, si ca viata este o calatorie, nu o destinatie in sine”.
Valorile sale se rasfrang pozitiv asupra cresterii companiilor si a oamenilor care le compun, iar coachingul se face, de fiecare data, in baza unor planuri temeinice, create in functie de nevoile specifice managerilor respectivi sau ale companiilor in cauza. Aceasta dedicare insotita de profesionalism si integritate reprezinta cartea de vizita a Corinei Neagu care a fost de acord sa povesteasca in interviul acordat in exclusivitate PortalResurseUmane.ro care sunt provocarile companiilor in contextul pandemiei, precum si cele care tin de nivelul managerial si al factorului uman:
1. Care sunt piedicile majore in dezvoltarea unei organizatii si in transformarea sa in bine? Ce ne tine pe loc si cum venim in sprijinul angajatilor pentru a creste impreuna?
Ma bucur ca ai spus “piedicile”, pentru ca intr-adevar, sunt mai multe.
In primul rand as mentiona increderea, sau lipsa acesteia. In ultimii ani raportul intre angajat/angajator s-a schimbat fundamental ajungandu-se la lipsa unei comunicari directe si transparente intre acestia si la pierderea increderii si de o parte, si de alta. Multe relatii au devenit pur tranzactionale, multi oameni trecuti prin diverse experiente negative contribuind major la crearea unei stari de incertitudine si la distrugerea reputatiei companiilor prin acordarea de feedback-uri negative pe toate canalele pe care le au accesibile.
Lipsa unui sistem de educatie performant care sa ne pregateasca pentru tendintele si cerintele pietei. World Economic Forum ne arata ca 65% dintre copiii aflati azi in scoala se pregatesc pentru joburi care nu vor mai exista cand acestia vor accesa piata muncii.
Lipsa abilitatilor si competentelor de management. Statistic vorbind, doar 10% din managerii romani au calitati reale pentru a indeplini un rol de manager, ceea ce ingreuneaza din ce in ce mai vizibil dezvoltarea afacerilor din Romania. Fara manageri educati si pregatiti pentru asumarea a tot ce inseamna management o companie are doar de suferit.
Autosuficienta. CEO sau manageri care considera ca ajunsi in scaunul managerial nu mai au nimic de invatat de la nimeni. Mai mult, acestia sunt de cele mai multe ori cei care creeaza o atmosfera toxica la nivel de companie si cei din cauza carora multi angajati parasesc compania.
Micromanagementul. Este tot legat de incredere si de faptul ca multi manageri considera controlul si micromangementul singurele instrumente valide prin care sa-si determine oamenii sa-si indeplineascaobiectivele. Complet gresit si lipsit de imaginatie. Acest stil de management ar fi trebuit sa apuna de mult, si in locul lui sa vina managementul participativ, care incurajeaza comunicarea deschisa, creativitatea, inovatia, curajul, leadershipul.
Obiceiurile nesanatoase create in timp. Si care au contribuit si contribuie major la reticenta fata de schimbare. Devine extrem de dificil, daca nu chiar imposibil, pentru oameni care lucreaza de +10 ani intr-o companie sa realizeze ca au de schimbat lucruri pentru ca altfel nu mai sunt competitivi. Si totul are impact direct asupra culturii organizationale si asupra imaginii companiei care au mult de suferit.
Primul pas pentru schimbare este constientizarea cu tot ceea ce presupune ea – o analiza riguroasa a momentului prezent, o proiectie a viziunii pe termen mediu si lung si o stabilire clara a pasilor care trebuie urmati pentru a ajunge acolo. Fara constientizarea a ceea ce avem, a zonelor vulnerabile si a ceea ce ne dorim nu avem cum sa ne gandim la schimbare si la progres.
In baza acestei analize putem construi planul prin care ajutam angajatii si compania sa ajunga acolo unde si-a propus.
2. Ati scris, pe pagina companiei pe care ati fondat-o – DARE (Development Advice & Resources) – ca “educatia este singura care ne ramane atunci cand pierdem totul”. Cum arata investitiile pe care le fac companiile din Romania in oamenii lor? Cum stam la acest capitol si ce ar trebui schimbat?
Analizand cifrele, piata de training din Romania a ajuns in 2019 la o cifra de afaceri de aproape 30 de milioane de euro. Analizand realitatea din companii, suntem departe de a investi inteligent in programe de evaluare, dezvoltare, formare. Spun asta pentru ca pe baza feedback-ului pe care-l primesc in mod constant din piata companiile cheltuie, nu investesc, si este o foarte mare diferenta, si nu doar de terminologie.
A investi inteligent in formarea oamenilor inseamna sa identifici in mod clar nevoia, competentele necesare la nivel de companie care sa sustina performanta, sa identifici oamenii care au aceste competente si care este nivelul acestora, deci sa le masori prin instrumente, sa identifici oamenii cu potential, dar si oamenii care au nevoie de sustinere in procesul de invatare, sa creezi programe personalizate care sa corespunda nevoii curente si planurilor de dezvoltare a companiei. Atat timp cat cumparam training fara a trece prin etapele mentionate, nu investim, ci doar cheltuim.
Cea mai mare schimbare pe care am sesizat-o, si nu doar in Romania, este trecerea cursurilor din clasa in online. Si asta s-a intamplat destul de rapid, multe companii de training fiind destul de receptive la contextul actual care le-a determinat sa gaseasca solutii. Din pacate, unele nu au reactionat foarte prompt si au avut mult de pierdut.
Eu am livrat ambele variante – online pana in iunie, iar din iulie am reluat atat cursurile in clasa la anumiti clienti, cu respectarea masurilor de protectie de ambele parti, si livrez si online. Companiile flexibile, care ofera solutii de blended learning (online plus clasa), au cel mai mult de castigat, pentru ca pot jongla cu programele si le pot adapta in functie de context si cerinte.
3. Contextul creat de pandemie a dus la nenumarate probleme, sub cele mai diverse chipuri. Care sunt acele probleme semnificative pe care le intampina in prezent clientii dumneavoastra? Cum le veniti in ajutor?
Nu as vrea sa spun cuvinte mari, dar problemele existau, in multe companii, de dinainte de pandemie. Aceasta nu a facut decat sa le scoata la suprafata mai vizibil astfel incat managerii au fost constransi sa gaseasca foarte repede solutii prin care sa le rezolve. Cei care au fost interesati sa le gaseasca, au facut-o. Altii, din pacate, au intrat in panica, nu au stiut cum sa gestioneze criza, nici nu au cerut ajutor (ca tot mentionam autosuficienta) si au luat decizii la impuls, deseori in detrimentul oamenilor si al companiei doar ca sa pastreze cifrele potrivite.
Companiile cu care lucrez si care-mi solicita ajutorul sunt clar deschise catre schimbare si-si doresc sa inteleaga ce si cum pot face ca lucrurile sa functioneze mai eficient pentru ei. Ce-mi place este ca nu vor ca lucrurile sa se intample ieri, pentru ca realizeaza ca schimbarea nu se poate produce peste noapte, si oamenii sunt dispusi sa se implice si sa depuna efort. M-as bucura sa avem parte de cat mai multe companii de acest fel, cu siguranta impactul la nivel national ar fi major.
4. Nenumarate firme nu stiu cum va arata ziua de maine din cauza impredictibilitatii legislative. Cum credeti ca poate arata viitorul pentru companiile mici si mari din tara noastra, dat fiind contextul nesigur?
Imi este extrem de greu sa raspund, deoarece lucrurile sunt foarte dinamice la nivel global si national si nu cred ca avem predictibilitate in niciun domeniu. O dovedesc clar masurile contradictorii luate de guvernanti de la o zi la alta deoarece ducem lipsa de o strategie unitara la toate nivelurile si nu avem lideri politici care sa-si asume decizii si proiecte. Aceasta fiind situatia, nu stiu in ce masura ar putea spune cineva cum va arata viitorul nostru. Cu siguranta suntem si vom fi toti afectati si vom lua decizii, la nivel individual si national, in functie de context si de provocarile la care suntem expusi.
Momentan cred ca dorinta tuturor oamenilor acestei planete este sa scapam de acest virus.
5. Trainingul si coachingul reprezinta inca elemente prezente doar pe hartie in cadrul multor companii, dar si in programul multor liber-profesionisti. In acest moment, cum ii poate ajuta coachingul pe acestia? In ce fel le poate oferi instrumente de lucru pentru prezent si viitor si pentru depasirea unui impas financiar sau profesional?
Piata din Romania este asaltata de oameni care pretind a fi coach. Un coach profesionist este cel care avand vocatie in acest domeniu, anumite competente si calitati, investeste continuu in sine pentru a oferi experiente de calitate si a face diferenta in aceasta piata, iar asta se vede in rezultatele pe care le are cu clientii. Este la fel in toate domeniile – daca faci lucrurile doar pentru bani, clientul te simte.
Coaching-ul este doar unul dintre instrumentele care pot ajuta, in functie de nevoia fiecarui individ, respectiv companie. Evident ca orice ajutor este binevenit, daca, si numai daca, este acordat in baza nevoii identificate si constientizate si daca este oferit cu profesionalism, altfel poate produce mai mult rau decat bine.
6. Vorbiti adesea despre pasiune, incredere si ambitie. Care e lectia esentiala pe care ati deprins-o ajutand, in timp, nenumarate companii si nenumarati profesionisti sa se dezvolte si sa se autodepaseasca
Da, sunt valori in spiritual carora am fost educata si care ma reprezinta impreuna cu integritatea, curajul, responsabilitatea.
De-a lungul celor mai bine de 25 de ani de lucru cu oamenii, pentru ca primul job a fost la 16 ani, am realizat ca oamenii au un potential fantastic pe care daca si-l descopera pot muta muntii, iar unul dintre lucrurile care ma motiveaza zilnic sa fac ceea ce fac este sa descopar acest potential, sa-i fac pe oameni sa si-l constientizeze si sa-l foloseasca astfel incat sa-si indeplineasca obiectivele pe care si le-au propus. Este o lectie de viata extraordinara, care pe mine m-a schimbat mult si mi-a confirmat ca nu suntem perfecti, ci perfectibili, si ca viata este o calatorie, nu o destinatie in sine.
Newsletter PortalResurseUmane.ro
Ramaneti la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Abonati-va ACUM la Newsletterul PortalResurseUmane.ro si primiti cadou Raportul special "Revista Romana de Legislatia Muncii, Salarizare si ReviSal"!