HR Business Partner
Articol realizat de Corina Neaguconsultant in cariera, trainer & mentor
Conceptul de HR Business Partner nu este nou, Dave Ulrich l-a promovat prima oara in 1997, iar de atunci acesta a evoluat si evolueaza in continuare, cel putin la nivel international. Daca ar fi sa compar ce se intampla in Romania la nivel de HR cu ce se intampla la nivel international, as spune ca avem companii in care salariile se fac inca in Excel si avem companii in care HR-ul face parte din bordul companiei, avand un cuvant de spus in elaborarea si implementarea strategiei de business. Diferentele sunt extrem de mari pentru ca inca avem mult de invatat atat la nivel de management, cat si la nivel de HR.
Neavand o scoala care sa formeze specialisti in resurse umane in Romania, multi oameni dornici sa lucreze in acest domeniu au apelat la diverse mijloace pentru a se auto-educa si pentru a aduce HR-ul acolo unde acesta trebuie sa fie in mod normal – partener de business. A nu se intelege gresit – avem programe de master, avem certificari (CIPD – Chartered Institute of Personnel & Development, UK; SHRM – Society of Human Resources Management, SUA), dar nu avem un program universitar complet si complex care sa formeze in adevaratul sens al cuvantului oamenii de HR.
Eu lucrez efectiv in HR din 2000, cand am facut un curs de Inspector Resurse Umane, care mai exista si acum, strict legat de legislatia muncii si aplicabilitatea acesteia si am inceput sa completez carnetele de munca si sa ma implic putin in recrutare pentru o companie din domeniul Oil & Gas. Din 2003 am ajuns sa lucrez intr-un departament de RU, unde am inceput ca asistenta si am luat de la zero toate zonele – administrare personal, recrutare, training, dezvoltare organizationala, compensatii si beneficii, comunicare interna, ajungand in patru ani sa coordonez proiecte in zona de HR. Am invatat singura, am citit enorm, am fost la cursuri, m-am specializat, m-am perfectionat pentru ca-mi placea enorm ce faceam, aveam suportul managerului care ma incuraja si vedeam rezultatele. In 2007 am fost capabila din toate punctele de vedere sa preiau o pozitie de Manager de HR pentru o companie cu 2000 de angajati. Atunci a fost momentul in care am realizat ca-mi doresc mai mult si m-am certificat international, CIPD, in practica in Resurse Umane. Atunci am aflat pentru prima oara despre conceptul de HR Business Partner si am inceput sa cred ca-l putem incuraja si in Romania. Imi place sa cred ca felul in care abordez eu acest domeniu nu doar ca este foarte diferit de ce se intampla la nivel de intelegere in multe dintre companii, dar este mult mai orientat catre business prin oameni, punand foarte mare accentul pe performanta, potential, inovatie, creativitate, liedership, competente care se cauta si se vor cauta si in viitor.
Poate suna prea tehnic, dar HR-ul in business nu mai inseamna de foarte mult timp administrarea de personal si eliberarea de adeverinte. Aceste activitati in prezent in multe companii sunt facute de software specializate si customizate in functie de nevoile companiei.
Vad multe anunturi pentru pozitia de HRBP, desi din punctul meu de vedere nu titulatura este cea relevanta, ci rolul in sine, si-mi doresc si sper ca ele sa fie percepute ca atare in organizatii, nu sa fie doar niste functii din organigrama. Observ ca se misca lucrurile inspre mai bine, ceea ce-mi da speranta ca in curand HR-ul va fi privit ca un consultant intern de business, nu ca un centru de cost. Perceptia in multe companii, din pacate, ramane aceeasi – cand ceva nu merge bine, HR-ul este de vina; cand CEO-ul are un mesaj negativ de transmis, trimite HR-ul; cand trebuie sa concedieze oameni, managerii paseaza responsabilitatea HR-ului si altele de acest gen.
Ar trebui deja sa precizez ca am intors acest concept de HRBP pe toate partile si l-am regasit in multe tari din Asia, de exemplu, unde livrez cursuri de HR, management si leadership din 2015. HR-ul nu este oaia neagra a companiei, nu este mana cu care managerii scot castanele din foc, nu este departamentul de plangeri si reclamatii, nici organizatorul de team building-uri unde ne cataram pe munti si bem pana dimineata. Sau nu ar trebui sa fie. Si noi, oamenii de HR, ar trebui sa nu ne mai complacem sa fim priviti astfel si sa ne asumam ca trebuie sa introducem schimbarea in organizatiile in care lucram Iar daca aceasta schimbare nu este incurajata si sustinuta de catre management, atunci poate nu este compania potrivita pentru noi.
Si pentru ca multi oameni ma intreaba ce trebuie sa ai sau ce trebuie sa faci ca sa fii un HR Business Partner, in opinia mea, este important:
- sa cunosti foarte bine business-ul in care lucrezi – asta presupune sa te duci in zona operationala, sa intelegi procese, sa vorbesti cu oamenii, sa intelegi de ce anume au nevoie pentru a fi performanti si eficienti, sa vezi cum poti tu sa le fii aproape pentru a le sustine performanta. Iar pentru asta ai nevoie de un set de competente si abilitati pe care le vei dezvolta continuu, cum ar fi gandire critica si analitica, organizare, comunicare, notiuni de contabilitate, marketing, negociere etc.
- sa-ti placa foarte mult HR-ul, cu tot ce presupune acesta si cu toate procesele aferente, si nu este deloc usor, pentru ca este despre oameni si despre business prin oameni, si nu despre oameni ca procese sau cifre in rapoarte, iar munca cu oamenii a fost intotdeauna plina de provocari;
- sa iubesti oamenii si sa ai rabdare sa asculti, sa intelegi, sa te implici. i sa ai convingerea ca rolul CEO-ului nu este sa-ti spuna ce sa faci, ci sa te provoace sa-i fi alaturi si sa vii cu propuneri si solutii concrete;
- sa-ti doresti sa inveti in permanenta, sa te reinventezi, sa ai mare incredere in tine si in ceea ce stii si ceea ce poti, sa comunici foarte bine prin toate canalele de comunicare utilizand tehnologii avansate (iar daca nu iti sunt familiare, sa te pregatesti in acest sens, pentru ca tehnologia te va ajunge, inevitabil, din urma);
- sa crezi in schimbare si nu doar sa crezi, ci si sa o promovezi si sa o incurajezi atat la nivel personal, cat si la nivel de business, pentru ca este inevitabila si pentru ca oamenii trebuie sa inteleaga ca nu pot avea rezultate mai bune facand lucrurile ca acum 20 de ani, cand nu aveam toate instrumentele si oportunitatile de acum;
- sa ai un grad foarte mare de flexibilitate si adaptabilitate, curaj si responsabilitate si sa nu-ti imaginezi niciodata ca functia e mai importanta decat actiunile tale, pentru ca maine functia poate sa dispara, dar rezultatele actiunilor tale te vor conduce mai departe catre oportunitati mai bune, sau nu. Lumea HR-ului este foarte mica, e bine sa nu uiti asta;
- sa cunosti cel putin o limba straina, si pot spune ca engleza este obligatorie, mai ales intr-o lume globalizata unde in foarte multe companii limba engleza este folosita in mod uzual in orice fel de comunicare. Avantajele cunoasterii a cel putin unei limbi straine sunt majore: ai acces la piete internationale, apreciezi diversitatea culturala, primesti informatii si apreciezi culturi noi, iti maresti sansele avansarii in cariera, iti faci prieteni noi etc. Daca pe langa engleza mai vorbesti una sau mai multe limbi straine, oportunitatile se multiplica exponential.
- sa fii capabil sa daruiesti, pentru ca vei fi pus deseori in situatia de a impartasi ceea ce stii si este foarte important cum o faci si in egala masura e important si mesajul pe care vrei sa-l transmiti. Nu este doar despre ce, ci si despre cum;
- sa fii o persoana integra, ferma (atentie, a nu se confunda cu dura!) si sa te gandesti ca vei lua si decizii mai putin placute pentru business. Deci daca a fi popular e mai important decat restul, poate e bine sa te mai gandesti daca vrei sa lucrezi in HR. Asta nu inseamna ca nu poti fi si popular, dar asta depinde foarte mult de felul in care-ti construiesti brandul personal de-a lungul carierei si cate compromisuri esti dispus sa faci pentru a ajunge unde-ti doresti. Într-o lume care s-a mutat in online, informatia circula foarte repede;
- sa te gandesti mereu cum poti aduce valoare adaugata atat oamenilor, cat si organizatiei si cum sa gasesti un echilibru al activitatilor.
- sa ai capacitatea de a anticipa si sa vii cu solutii ca arhitecti ai schimbarii.
- i nu in ultimul rand si esential trebuie sa te respecti pe tine ca om si profesia pe care o reprezinti. Puterea propriului exemplu are un impact urias.
Nu vreau sa se creada ca acest HRBP este o varianta umana a unui robot setat a fi perfect. Cu siguranta insa ca este o varianta mult mai avansata a unui om de HR care nu s-a plafonat si care-si doreste mai multe si face pasi curajosi si increzatori in aceasta directie.
Iar daca ar fi sa concluzionez, desi mai sunt enorm de multe de spus despre acest subiect, as spune ca acest HRBP conecteaza puncte si oameni. Cum? Prin impartasirea unui scop comun, respectarea diferentelor, conducerea, acceptarea, grija pentru ceilalti, fina observatie, capacitatea de a vedea ce este mai bun in oameni, impartasirea experientelor si crescand impreuna cu ceilalti.
Pentru a sublinia ce am scris mai sus, Dave Ulrich spunea ca “A fi un lider eficient este foarte complex. Este nevoie de viziune pentru a vedea un viitor, dedicarea pentru a face lucrurile sa se intample, sensibilitatea fata de oamenii care sunt ciudati uneori si increderea personala fara aroganta.”
Newsletter PortalResurseUmane.ro
Ramaneti la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Abonati-va ACUM la Newsletterul PortalResurseUmane.ro si primiti cadou Raportul special "Revista Romana de Legislatia Muncii, Salarizare si ReviSal"!