Ghidul UE pentru intoarcerea la munca in conditii de siguranta
Articol realizat de Andreea PestisanRedactor
26 Apr 2020
Agentia Europeana pentru Securitate si Sanatate in Munca a publicat un ghid cu informatii practice, menit sa ii ajute pe angajatorii europeni care planifica intoarcerea treptata la serviciu intr-un mediu sigur si sanatos in contextul COVID-19.
Indrumarile UE pentru revenirea la locul de munca in conditii de siguranta vizeaza ajutarea angajatorilor si a angajatilor sa ramana sanatosi intr-un mediu de lucru care s-a schimbat semnificativ din cauza pandemiei de coronavirus.
Indrumarile UE pentru revenirea la locul de munca in conditii de siguranta vizeaza ajutarea angajatorilor si a angajatilor sa ramana sanatosi intr-un mediu de lucru care s-a schimbat semnificativ din cauza pandemiei de coronavirus.
Comisarul european pentru locuri de munca si drepturi sociale, Nicolas Schmit, a declarat: „Astazi, mai mult decat oricand, este foarte evident ca protejarea si promovarea securitatii si a sanatatii in munca sunt de o importanta capitala pentru lucratori, companii, sisteme de protectie sociala si societate in ansamblu. Acest ghid ofera raspunsuri la intrebari practice ale angajatorilor, cum ar fi: cum pot reduce la minimum expunerea la coronavirus la locul de munca si cum isi pot actualiza evaluarea riscurilor, avand grija de lucratorii care au fost bolnavi. Ghidul va ajuta angajatorii si companiile sa gestioneze intoarcerea la locul de munca si sa ofere sfaturi practice personalului.”
In ghid sunt tratate mai multe subiecte, printre care:
Evaluarea riscurilor si adoptarea masurilor adecvate
Identificarea si evaluarea riscurilor, atat fizice, cat si psihosociale, reprezinta punctul de plecare pentru gestionarea securitatii si sanatatii in munca (SSM) in cadrul masurilor care se impun impotriva COVID-19. Angajatorii sunt obligati sa revizuiasca evaluarea riscurilor atunci cand exista o modificare a procesului de munca si sa ia in considerare toate riscurile, inclusiv cele care afecteaza sanatatea mintala. La revizuirea evaluarii riscurilor ar trebui sa se acorde atentie oricaror anomalii sau situatii care provoaca probleme, precum si modului in care acestea pot ajuta organizatia sa devina mai rezistenta pe termen lung.
Minimizarea expunerii la COVID-19 la locul de munca
Dupa actualizarea evaluarii riscurilor, urmatorul pas este realizarea unui plan de actiune cu masuri adecvate. Aceasta actiune implica punerea in aplicare a unor masuri de control pentru a elimina mai intai riscurile si, daca acest lucru nu este posibil, minimizarea expunerii lucratorilor. Incepeti cu masuri colective si, daca este necesar, suplimentati-le cu masuri individuale, cum ar fi asigurarea echipamentului individual de protectie (EIP).
Reduceti, pe cat posibil, contactul fizic intre lucratori (de exemplu, in timpul intalnirilor sau in timpul pauzelor). Daca este posibil, cereti lucratorilor vulnerabili sa lucreze de la domiciliu (persoanele in varsta, cele cu afectiuni cronice, gravide).
Unii angajati ar putea fi ingrijorati de o sansa crescuta de infectare la locul de munca si poate nu vor sa se intoarca. Este important sa le intelegeti preocuparile, sa le furnizati informatii despre masurile luate pentru asigurarea sanatatii si securitatii acestora si sa le oferiti sprijinul disponibil.
Gestionarea lucratorilor care lucreaza de acasa
Ca parte a masurilor de distantare fizica luate in majoritatea statelor membre, lucratorii sunt incurajati sau obligati sa lucreze de acasa daca natura locului de munca o permite. Pentru unii „telesalariati” mediul lor de munca este probabil deficitar in multe aspecte in comparatie cu locul de munca.
De aceea, pentru a reduce la minimum riscurile pentru lucratorii care nu au reusit sa isi pregateasca acasa spatiul de munca in mod corespunzator, le puteti:
- permite sa ia temporar echipamentele pe care le folosesc la locul de munca: monitor, tastatura, mouse, suport pentru picioare etc.
- oferi asistenta in utilizarea echipamentelor si software-ului IT
- oferi indrumari privind importanta asigurarii unei bune posturi
- prezenta importanta efectuarii unor pauze regulate (aproximativ la fiecare 30 de minute) pentru a se ridica in picioare, a se deplasa si a se intinde
- recomanda interactiunea sociala de rutina intre colegi prin intermediul conferintelor audio sau video.
Managerii vor trebui sa comunice constant cu oamenii din subordine si sa fie flexibili in ceea ce priveste programul de lucru si productivitatea salariatilor si vor trebui sa-i faca pe lucratori constienti de intelegerea si flexibilitatea lor. In plus, trebuie sa ii incurajeze pe angajati sa stabileasca granite sanatoase intre munca si timpul liber.
Implicarea lucratorilor
Participarea lucratorilor si a reprezentantilor acestora la managementul SSM este o cheie a succesului si a unei obligatii legale. Aceasta se aplica si masurilor intreprinse la locurile de munca in legatura cu COVID-19, o perioada in care evenimentele se dezvolta rapid, cu un nivel ridicat de incertitudine si anxietate in randul lucratorilor si al populatiei in general.
Este important ca salariatii si/sau reprezentantii acestora sa fie consultanti si informati din timp despre modificarile planificate si modul in care procesele temporare vor functiona in practica. Colaborarea cu lucratorii in evaluarea riscurilor si aplicarea masurilor privind SSM este o parte importanta a bunelor practici de sanatate si siguranta la locul de munca.
Grija fata de lucratorii care au fost bolnavi
Persoanele care s-au imbolnavit grav pot solicita o atentie speciala chiar si dupa ce au fost declarate apte pentru munca. Muncitorii care au fost nevoiti sa petreaca timp in terapie intensiva se pot confrunta cu provocari specifice (slabiciune musculara, probleme cu memoria si concentrarea etc.). Medicii sunt cei mai in masura sa consilieze cu privire la ingrijirea necesara, la modul si momentul intoarcerii la serviciu si la orice nevoie de adaptare in munca lor.
Fiti constienti de existenta riscului ca lucratorii care au fost suferit de COVID-19 sa fie stigmatizati si discriminati si luati masurile necesare.
Planificarea si invatarea pentru viitor
Este important sa se elaboreze sau sa se actualizeze planuri de urgenta in vederea gestionarii perioadelor de criza pentru inchiderea si reluarea activitatii pe viitor. O lista de verificare va fi utila daca astfel de evenimente vor aparea in viitor.
Intreprinderile care au folosit telemunca pentru prima oara pot lua in considerare adoptarea acesteia ca o practica moderna de lucru pe termen lung. Experienta acumulata in timpul pandemiei COVID-19 se poate transforma in elaborarea unor politici si proceduri de telemunca sau revizuirea celor existente.
O permanenta buna informare
Cantitatea informatiilor legate de COVID-19 poate fi coplesitoare si poate fi dificila diferentierea informatiilor corecte, din surse sigure, de cele inselatoare. Verificati intotdeauna daca sursele originale ale informatiilor sunt surse oficiale de informatii despre COVID-19.
Ghidul pentru intoarcerea la locul de munca in conditii de siguranta a fost realizat de Agentia Europeana pentru Securitate si Sanatate in Munca (EU-OSHA) in cooperare cu Comisia Europeana si a fost publicat pe 24 aprilie. La realizarea acestui ghid au contribuit, de asemenea, Comitetul consultativ tripartit pentru securitate si sanatate la locul de munca si Comitetul inspectorilor de munca principali. Informatiile vor fi actualizate cu regularitate, in functie de evolutia situatiei.
Ghidul este disponibil in limba engleza si poate fi consultat integral aici.
Newsletter PortalResurseUmane.ro
Ramaneti la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Abonati-va ACUM la Newsletterul PortalResurseUmane.ro si primiti cadou Raportul special "Revista Romana de Legislatia Muncii, Salarizare si ReviSal"!