Ghid de navigare prin criza. Increderea si comunicarea sunt asii din maneca
Articol realizat de Mihaela PascuEditor
16 Apr 2020
Se vorbeste din ce in ce mai mult despre comunicarea autentica in interiorul companiilor, alaturi de increderea care ar trebui sa se construiasca intre manageri si echipe, intre conducere si angajati. Dar cat de mult se aplica, in realitate, aceste principii pe care le intalnim la tot pasul cu titlul de recomandare?
Testul de rezistenta in aceasta perioada se da intr-o echipa mai unita ca niciodata si din care fac parte atat managerii, cat si angajatii. Va fi nevoie sa raspundem unor intrebari importante:
Ce plan facem pentru situatii viitoare similare?
Cum vom depasi crize asemanatoare?
Ce plan financiar punem la cale, dar ce plan intocmim in ce priveste resursele umane?
Cum va trebui sa arate comunicarea pe viitor?
Ce ne propunem, dat fiind contextual actual, pentru urmatoarele 12 luni? Dar pentru urmatoarele 24 luni?
Cum se va schimba piata in urmatorul an si cum va trebui sa ne adaptam noi?
Munca se va face in echipa mai mult ca niciodata, iar managerii trebuie sa inteleaga masura in care ideile si experienta fiecarui membru al companiei se vor dovedi mai pretioase ca oricand.
In primul si in primul rand, va trebui sa avem o privire obiectiva asupra situatiei. Sa nu fim nici pesimisti peste masura, nici optimisti care supraevalueaza derularea evenimentelor viitoare.
Increderea se va construi, mai mult ca oricand, prin imperfectiunile pe care le lasam sa se vada. Nu avem un plan ideal, insa avem un plan la care muncim impreuna. Poate ca nu am avut de data aceasta cea mai buna metoda de a comunica, insa va asteptam ideile si sugestiile pentru a ne da seama unde sunt lipsurile pe care trebuie sa le acoperim pe viitor. Sunt doar doua exemple de mesaje pe care trebuie sa le trimitem catre angajati cat mai devreme cu putinta.
In acelasi timp, dam oamenilor sansa sa aiba in continuare incredere in noi. Ii asiguram ca avem situatia sub control si ca suntem in cautarea unor rezolvari. Atunci cand se impun masuri restrictive, le aplicam asigurandu-ne ca explicam onest motivele acestor masuri. Comunicarea ezitanta nu reuseste sa aduca niciun beneficiu si nici nu ar trebui folosita pentru a subaprecia experienta si intelegerea de care dau dovada salariatii.
O alta tehnica pentru a consolida relatia de incredere este cea prin care oferim echipelor sansa de a descoperi si de a vedea cum arata situatia reala, de a intelege provocarile, dar si variantele pozitive de lucru si scenariile ideale. In felul acesta, transparenta asigura o mai buna intelegere si o mai buna motivatie cand vine vorba de sarcinile zilnice de lucru. Daca cerem in mod onest oamenilor sa ne ofere ajutorul pentru a iesi din criza, dam deoparte scutul de fier care nu ne serveste la nimic in aceasta perioada si colaboram pentru a ajunge pe celalalt mal. Vom ajunge impreuna, mai uniti si mai hotarati sa construim un proiect de la zero sau sa redresam afacerea.
Mai mult ca niciodata, oamenii au nevoie sa simta ca sunt apreciati, ca munca lor conteaza, ca opinia lor este luata in calcul. Este esential sa intelegem ca managerii nu sunt singuri capabili de o privire de ansamblu, dimpotriva. De multe ori ei sunt cei care nu mai vad padurea din cauza copacilor sau cei care se indeparteaza prea tare de acele elemente distincte si esentiale in bunul mers al unui proiect sau departament. Oamenii care compun departamentul sunt cei care vor putea contribui cu informatii esentiale si cei care se lovesc zilnic de probleme concrete care au nevoie de rezolvare rapida. Acolo unde nu exista incredere, astfel de probleme raman ascunse si nerezolvate, iar compania are de suferit.
Daca nu ati organizat inca o videoconferinta prin Zoom, acum este momentul. Fiecare zi care trece fara incercarile noastre de a ne apropia de cei care lucreaza de acasa sau se expun pericolului de contaminare continuand sa mearga la locul de munca sunt cei care merita intreaga apreciere, iar un simplu e-mail prin care le transmitem informatii utile, fara aprecierea noastra, nu inseamna nimic in aceasta perioada.
Vorbim de o perioada in care, pentru cei mai multi, munca de acasa este de cateva ori mai grea decat cea de la birou sau decat ar fi fost in conditii normale de lucru. Iar managerii care nu se ocupa indeaproape de acest aspect, cei care nu demonstreaza grija onesta fata de oamenii care se confrunta cu situatii din cele mai diverse si grele in acest interval sunt cei care vor pierde increderea oamenilor in ei si cei care vor inregistra cele mai slabe rezultate pe termen lung. Pentru ei, iesirea din criza se va face mult mai greu decat celelalte companii care au avut grija sa acopere si aceasta arie.
Se spune ca nu poti pacali spectatorii de teatru cu o piesa slaba, indiferent de cate alte piese de teatru a mai vazut in trecut spectatorul. Este la fel de valabil acest lucru si pentru angajati. Vorbim de oameni care isi vor da seama imediat de lipsa de transparenta sau de sinceritate a unui manager care nu reuseste sa creeze o conexiune eficienta si onesta. Atentie, asadar, la modul de comunicare in aceasta perioada de criza si nu uitati ca, oricat ne-am dori ca acest interval sa se apropie de final, pentru cele mai multe afaceri incepe un traseu dificil pe care niciun om nu il va putea strabate cu succes fara o echipa de nadejde.
Testul de rezistenta in aceasta perioada se da intr-o echipa mai unita ca niciodata si din care fac parte atat managerii, cat si angajatii. Va fi nevoie sa raspundem unor intrebari importante:
Ce plan facem pentru situatii viitoare similare?
Cum vom depasi crize asemanatoare?
Ce plan financiar punem la cale, dar ce plan intocmim in ce priveste resursele umane?
Cum va trebui sa arate comunicarea pe viitor?
Ce ne propunem, dat fiind contextual actual, pentru urmatoarele 12 luni? Dar pentru urmatoarele 24 luni?
Cum se va schimba piata in urmatorul an si cum va trebui sa ne adaptam noi?
Munca se va face in echipa mai mult ca niciodata, iar managerii trebuie sa inteleaga masura in care ideile si experienta fiecarui membru al companiei se vor dovedi mai pretioase ca oricand.
In primul si in primul rand, va trebui sa avem o privire obiectiva asupra situatiei. Sa nu fim nici pesimisti peste masura, nici optimisti care supraevalueaza derularea evenimentelor viitoare.
Increderea se va construi, mai mult ca oricand, prin imperfectiunile pe care le lasam sa se vada. Nu avem un plan ideal, insa avem un plan la care muncim impreuna. Poate ca nu am avut de data aceasta cea mai buna metoda de a comunica, insa va asteptam ideile si sugestiile pentru a ne da seama unde sunt lipsurile pe care trebuie sa le acoperim pe viitor. Sunt doar doua exemple de mesaje pe care trebuie sa le trimitem catre angajati cat mai devreme cu putinta.
In acelasi timp, dam oamenilor sansa sa aiba in continuare incredere in noi. Ii asiguram ca avem situatia sub control si ca suntem in cautarea unor rezolvari. Atunci cand se impun masuri restrictive, le aplicam asigurandu-ne ca explicam onest motivele acestor masuri. Comunicarea ezitanta nu reuseste sa aduca niciun beneficiu si nici nu ar trebui folosita pentru a subaprecia experienta si intelegerea de care dau dovada salariatii.
O alta tehnica pentru a consolida relatia de incredere este cea prin care oferim echipelor sansa de a descoperi si de a vedea cum arata situatia reala, de a intelege provocarile, dar si variantele pozitive de lucru si scenariile ideale. In felul acesta, transparenta asigura o mai buna intelegere si o mai buna motivatie cand vine vorba de sarcinile zilnice de lucru. Daca cerem in mod onest oamenilor sa ne ofere ajutorul pentru a iesi din criza, dam deoparte scutul de fier care nu ne serveste la nimic in aceasta perioada si colaboram pentru a ajunge pe celalalt mal. Vom ajunge impreuna, mai uniti si mai hotarati sa construim un proiect de la zero sau sa redresam afacerea.
Mai mult ca niciodata, oamenii au nevoie sa simta ca sunt apreciati, ca munca lor conteaza, ca opinia lor este luata in calcul. Este esential sa intelegem ca managerii nu sunt singuri capabili de o privire de ansamblu, dimpotriva. De multe ori ei sunt cei care nu mai vad padurea din cauza copacilor sau cei care se indeparteaza prea tare de acele elemente distincte si esentiale in bunul mers al unui proiect sau departament. Oamenii care compun departamentul sunt cei care vor putea contribui cu informatii esentiale si cei care se lovesc zilnic de probleme concrete care au nevoie de rezolvare rapida. Acolo unde nu exista incredere, astfel de probleme raman ascunse si nerezolvate, iar compania are de suferit.
Daca nu ati organizat inca o videoconferinta prin Zoom, acum este momentul. Fiecare zi care trece fara incercarile noastre de a ne apropia de cei care lucreaza de acasa sau se expun pericolului de contaminare continuand sa mearga la locul de munca sunt cei care merita intreaga apreciere, iar un simplu e-mail prin care le transmitem informatii utile, fara aprecierea noastra, nu inseamna nimic in aceasta perioada.
Vorbim de o perioada in care, pentru cei mai multi, munca de acasa este de cateva ori mai grea decat cea de la birou sau decat ar fi fost in conditii normale de lucru. Iar managerii care nu se ocupa indeaproape de acest aspect, cei care nu demonstreaza grija onesta fata de oamenii care se confrunta cu situatii din cele mai diverse si grele in acest interval sunt cei care vor pierde increderea oamenilor in ei si cei care vor inregistra cele mai slabe rezultate pe termen lung. Pentru ei, iesirea din criza se va face mult mai greu decat celelalte companii care au avut grija sa acopere si aceasta arie.
Se spune ca nu poti pacali spectatorii de teatru cu o piesa slaba, indiferent de cate alte piese de teatru a mai vazut in trecut spectatorul. Este la fel de valabil acest lucru si pentru angajati. Vorbim de oameni care isi vor da seama imediat de lipsa de transparenta sau de sinceritate a unui manager care nu reuseste sa creeze o conexiune eficienta si onesta. Atentie, asadar, la modul de comunicare in aceasta perioada de criza si nu uitati ca, oricat ne-am dori ca acest interval sa se apropie de final, pentru cele mai multe afaceri incepe un traseu dificil pe care niciun om nu il va putea strabate cu succes fara o echipa de nadejde.
Newsletter PortalResurseUmane.ro
Ramaneti la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Abonati-va ACUM la Newsletterul PortalResurseUmane.ro si primiti cadou Raportul special "Revista Romana de Legislatia Muncii, Salarizare si ReviSal"!