Distantarea sociala e ocazia pentru o comunicare eficienta. Echipele au nevoie de reconectare
Articol realizat de Mihaela PascuEditor
09 Apr 2020
Sunt multumit de felul in care managerul a comunicat cu mine in aceasta perioada? Am primit sprijin din partea companiei in criza generata de COVID-19? Stiu cum sa gestionez munca eficient in aceasta perioada? Am resursele necesare? Primesc feedback-ul corespunzator?
Nenumarati angajati resimt felul in care managerii gestioneaza criza in aceasta perioada, iar comunicarea a devenit, obligatoriu, mai importanta ca niciodata in contextul in care distantarea sociala e noua regula.
Cu toate acestea, munca de acasa inseamna, pentru multi dintre angajati, sarcini suplimentare pe care trebuie sa le desfasoare intr-un mediu care nu le este deloc prielnic. Luati pe nepregatite, cei mai multi dintre ei nu au avut posibilitatea de a-si amenaja un birou si nici nu dispun de spatiul necesar sau de posibilitatea de a nu fi intrerupti in timpul unei videoconferinte. Astfel de aspecte trebuie sa fie prezente in mintea fiecarui manager atunci cand incearca sa comunice in aceasta perioada de criza.
Specialistii HR ofera sfaturi esentiale in aceasta perioada, iar unele dintre cele mai importante vizeaza managementul muncii si comunicarea eficace.
Scapati de toate proiectele care nu sunt urgente in aceasta perioada
O prioritizare a proiectelor trebuie facuta in orice companie, iar sarcinile de lucru trebuie sa fie organizate, atent selectate si prioritizate in functie de ceea ce s-a decis ca fiind important in acest interval. Trebuie sa stim ce obiective avem, ce putem cere angajatilor si ce NU ar trebui sa le cerem doar pentru a umple programul care nu mai seamana cu cel de la birou. Avem nevoie de rezultate mai bune mai mult ca oricand, iar a nu transmite acest lucru echipei se va dovedi nociv pe termen lung.
Trebuie sa ne adaptam rapid, sa gasim rezolvari pe loc si sa actionam fara sa ne lasam intimidati de faptul ca viitorul nu mai pare predictibil. Viitorul nu a fost niciodata predictibil. Astfel ca managementul de criza nu are niciun motiv pentru a nu fi pus in aplicare corespunzator.
Cand ati organizat ultima oara o videoconferinta cu intreaga echipa de cand a inceput autoizolarea? V-ati asigurat ca toti membrii echipei pot lucra in conditii cat se poate de firesti in aceasta perioada? I-ati intrebat daca au nevoie de sprijin in acest sens (inclusiv de echipament mai bun)?
Fiti mai flexibili ca niciodata
Renuntati la speranta ca veti primi un raspuns rapid la un e-mail. Angajatul respectiv nu se afla in acel moment la birou, ci intr-un context cu totul nou, mai ales daca lucreaza pentru prima oara de acasa. Flexibilitatea de care trebuie sa dea dovada managerii acum va reprezenta o caramida pentru imbunatatirea relatiilor viitoare. Chiar si pentru companiile cu o traditie indelungata in munca la birou, schimbarea trebuie sa se produca la pachet cu tot ceea ce presupune telemunca, aspect la care se adauga o izolare impusa prin decretarea starii de urgenta. Desi munca de acasa poate sa fi parut un vis pentru multi atunci cand se aflau la birou, realitatea, asa cum arata in prezent, le dovedeste multora ca telemunca nu este mai usoara.
Cereti parerea sincera a angajatilor
Sigur ca nu putem forta pe nimeni sa ne acorde incredere suficienta astfel incat sa ne ofere parerea sincera. Increderea intre manageri si echipe se construieste in timp, iar faptul ca acum cerem un feedback care nu ne ajuta, nu ne multumeste sau nu ne este suficient nu dovedeste decat efortul minim depus anterior crizei in ce priveste comunicarea si consolidarea increderii intre noi si echipa.
Asadar, managerii sunt cei care trebuie sa schimbe paradigma, sa amplifice eforturile de comunicare, sa se puna la punct cu tot ceea ce inseamna comunicarea in prezent si relatiile eficiente pe care le poate construe in timp un lider cu abilitatile necesare. Vorbim de ascultare activa, de empatie, de intrajutorare, de respectul acordat si de toate ingredientele care fac ca resursele umane sa isi dovedeasca forta atunci cand o criza care incepe deja sa isi arate luminita de la capatul tunelului ne va face pe toti un pic mai puternici.
Nenumarati angajati resimt felul in care managerii gestioneaza criza in aceasta perioada, iar comunicarea a devenit, obligatoriu, mai importanta ca niciodata in contextul in care distantarea sociala e noua regula.
Cu toate acestea, munca de acasa inseamna, pentru multi dintre angajati, sarcini suplimentare pe care trebuie sa le desfasoare intr-un mediu care nu le este deloc prielnic. Luati pe nepregatite, cei mai multi dintre ei nu au avut posibilitatea de a-si amenaja un birou si nici nu dispun de spatiul necesar sau de posibilitatea de a nu fi intrerupti in timpul unei videoconferinte. Astfel de aspecte trebuie sa fie prezente in mintea fiecarui manager atunci cand incearca sa comunice in aceasta perioada de criza.
Specialistii HR ofera sfaturi esentiale in aceasta perioada, iar unele dintre cele mai importante vizeaza managementul muncii si comunicarea eficace.
Scapati de toate proiectele care nu sunt urgente in aceasta perioada
O prioritizare a proiectelor trebuie facuta in orice companie, iar sarcinile de lucru trebuie sa fie organizate, atent selectate si prioritizate in functie de ceea ce s-a decis ca fiind important in acest interval. Trebuie sa stim ce obiective avem, ce putem cere angajatilor si ce NU ar trebui sa le cerem doar pentru a umple programul care nu mai seamana cu cel de la birou. Avem nevoie de rezultate mai bune mai mult ca oricand, iar a nu transmite acest lucru echipei se va dovedi nociv pe termen lung.
Trebuie sa ne adaptam rapid, sa gasim rezolvari pe loc si sa actionam fara sa ne lasam intimidati de faptul ca viitorul nu mai pare predictibil. Viitorul nu a fost niciodata predictibil. Astfel ca managementul de criza nu are niciun motiv pentru a nu fi pus in aplicare corespunzator.
Cand ati organizat ultima oara o videoconferinta cu intreaga echipa de cand a inceput autoizolarea? V-ati asigurat ca toti membrii echipei pot lucra in conditii cat se poate de firesti in aceasta perioada? I-ati intrebat daca au nevoie de sprijin in acest sens (inclusiv de echipament mai bun)?
Fiti mai flexibili ca niciodata
Renuntati la speranta ca veti primi un raspuns rapid la un e-mail. Angajatul respectiv nu se afla in acel moment la birou, ci intr-un context cu totul nou, mai ales daca lucreaza pentru prima oara de acasa. Flexibilitatea de care trebuie sa dea dovada managerii acum va reprezenta o caramida pentru imbunatatirea relatiilor viitoare. Chiar si pentru companiile cu o traditie indelungata in munca la birou, schimbarea trebuie sa se produca la pachet cu tot ceea ce presupune telemunca, aspect la care se adauga o izolare impusa prin decretarea starii de urgenta. Desi munca de acasa poate sa fi parut un vis pentru multi atunci cand se aflau la birou, realitatea, asa cum arata in prezent, le dovedeste multora ca telemunca nu este mai usoara.
Cereti parerea sincera a angajatilor
Sigur ca nu putem forta pe nimeni sa ne acorde incredere suficienta astfel incat sa ne ofere parerea sincera. Increderea intre manageri si echipe se construieste in timp, iar faptul ca acum cerem un feedback care nu ne ajuta, nu ne multumeste sau nu ne este suficient nu dovedeste decat efortul minim depus anterior crizei in ce priveste comunicarea si consolidarea increderii intre noi si echipa.
Asadar, managerii sunt cei care trebuie sa schimbe paradigma, sa amplifice eforturile de comunicare, sa se puna la punct cu tot ceea ce inseamna comunicarea in prezent si relatiile eficiente pe care le poate construe in timp un lider cu abilitatile necesare. Vorbim de ascultare activa, de empatie, de intrajutorare, de respectul acordat si de toate ingredientele care fac ca resursele umane sa isi dovedeasca forta atunci cand o criza care incepe deja sa isi arate luminita de la capatul tunelului ne va face pe toti un pic mai puternici.
Newsletter PortalResurseUmane.ro
Ramaneti la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Abonati-va ACUM la Newsletterul PortalResurseUmane.ro si primiti cadou Raportul special "Revista Romana de Legislatia Muncii, Salarizare si ReviSal"!