Cum oferi feedback constructiv angajatilor
Articol realizat de Diana BabaRedactor
31 Iul 2023
Inca din copilarie, fiecare dintre noi am crescut cu nevoia de atentie permanenta, cu nevoie de validare a calitatilor pe care le avem, din partea autoritatii: parinti, profesori, superiori. Cu alte cuvinte, ne dorim in mod constant sa primim, dar si sa oferim feedback.
In organizatii, feedback-ul este un mod de comunicare. Poate fi extrem de eficient, deoarece reprezinta un schimb de informatii despre performanta unei persoane si fiecare angajat, mai ales cei buni, au nevoie sa stie daca si-au facut treaba bine sau ce pot face pentru a-si face treaba si mai bine. Sunt angajati care nu isi dau seama daca ceea ce fac este bine, si sunt si angajati care vor sa stie, in compania in care lucreaza, care le sunt plusurile si minusurile.
Scopul feedback-ului este de a incuraja comportamentele pozitive, care cresc performanta angajatilor, si de a le descuraja pe cele negative care, in mod evident, scad performanta, atat la nivel de individ, cat si in cadrul echipei.
Pentru a oferi feedback, si ma refer doar la cel constructiv, este nevoie sa fie respectate cateva reguli, deoarece, fara o strategie precisa, este destul de usor sa gresesti.
In primul rand, este bine ca feedback-ul sa faca parte din stilul de organizare a managerului, de preferat sa fie programat, eventual in intalniri periodice, in echipe sau individual, sub forma unei discutii deschise, fara a lua forma unei evaluari spontane ce poate fi interpretata ca atentionare.
Apoi, este important sa analizam si sa intelegem ce face angajatul. Managerul trebuie sa aiba in vedere un singur scop atunci cand formuleaza feedback-ul si sa fie obiectiv, axat strict pe sarcinile specifice ale angajatului. Discutia trebuie sa fie orientata spre situatii concrete, cu exemple specifice, si sa includa concluzii si recomandari.
Pentru a fi motivati, angajatii au nevoie sa se simta apreciati. Daca dorim imbunatatirea comportamentului, o metoda eficienta de a acorda feedback este sub forma „Tehnicii Sandwich”. Aceasta imbina remarcile pozitive cu recomandarile de rigoare, pentru a incheia tot cu un aspect pozitiv despre munca persoanei evaluate.
Pentru a oferi un feedback constructiv, este nevoie sa fim atenti la cateva aspecte: nu emitem judecati de valoare, suntem specifici, avem un scop precis, suntem bine intentionati, ne asiguram ca recomandarile sunt aplicabile si respectam scopul final, acela de a aduce imbunatatiri.
Daca invatam sa oferim un feedback corect, putem observa cateva aspecte, dezirabile in orice organizatie: implicare mai mare a angajatilor, productivitate imbunatatita, rata mai mica de fluctuatie, rentabilitate mai mare, dezvoltarea angajatilor, asadar si a companiei.
In concluzie, atunci cand managerul ofera feedback, atat angajamentul, cat si productivitatea angajatului cresc si, in anul 2023 este extrem de important sa tinem cont de starea psihica si emotionala a salariatilor.
In organizatii, feedback-ul este un mod de comunicare. Poate fi extrem de eficient, deoarece reprezinta un schimb de informatii despre performanta unei persoane si fiecare angajat, mai ales cei buni, au nevoie sa stie daca si-au facut treaba bine sau ce pot face pentru a-si face treaba si mai bine. Sunt angajati care nu isi dau seama daca ceea ce fac este bine, si sunt si angajati care vor sa stie, in compania in care lucreaza, care le sunt plusurile si minusurile.
Scopul feedback-ului este de a incuraja comportamentele pozitive, care cresc performanta angajatilor, si de a le descuraja pe cele negative care, in mod evident, scad performanta, atat la nivel de individ, cat si in cadrul echipei.
Pentru a oferi feedback, si ma refer doar la cel constructiv, este nevoie sa fie respectate cateva reguli, deoarece, fara o strategie precisa, este destul de usor sa gresesti.
In primul rand, este bine ca feedback-ul sa faca parte din stilul de organizare a managerului, de preferat sa fie programat, eventual in intalniri periodice, in echipe sau individual, sub forma unei discutii deschise, fara a lua forma unei evaluari spontane ce poate fi interpretata ca atentionare.
Apoi, este important sa analizam si sa intelegem ce face angajatul. Managerul trebuie sa aiba in vedere un singur scop atunci cand formuleaza feedback-ul si sa fie obiectiv, axat strict pe sarcinile specifice ale angajatului. Discutia trebuie sa fie orientata spre situatii concrete, cu exemple specifice, si sa includa concluzii si recomandari.
Pentru a fi motivati, angajatii au nevoie sa se simta apreciati. Daca dorim imbunatatirea comportamentului, o metoda eficienta de a acorda feedback este sub forma „Tehnicii Sandwich”. Aceasta imbina remarcile pozitive cu recomandarile de rigoare, pentru a incheia tot cu un aspect pozitiv despre munca persoanei evaluate.
Pentru a oferi un feedback constructiv, este nevoie sa fim atenti la cateva aspecte: nu emitem judecati de valoare, suntem specifici, avem un scop precis, suntem bine intentionati, ne asiguram ca recomandarile sunt aplicabile si respectam scopul final, acela de a aduce imbunatatiri.
Daca invatam sa oferim un feedback corect, putem observa cateva aspecte, dezirabile in orice organizatie: implicare mai mare a angajatilor, productivitate imbunatatita, rata mai mica de fluctuatie, rentabilitate mai mare, dezvoltarea angajatilor, asadar si a companiei.
In concluzie, atunci cand managerul ofera feedback, atat angajamentul, cat si productivitatea angajatului cresc si, in anul 2023 este extrem de important sa tinem cont de starea psihica si emotionala a salariatilor.
Newsletter PortalResurseUmane.ro
Ramaneti la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Abonati-va ACUM la Newsletterul PortalResurseUmane.ro si primiti cadou Raportul special "Revista Romana de Legislatia Muncii, Salarizare si ReviSal"!