Cum arata deciziile corecte in ce priveste personalul dupa pandemie?
Articol realizat de Mihaela Pascu
Editor
07 Mai 2020
Posibilitatea din ce in ce mai reala a revenirii la locul de munca aduce, in ochii celor mai multi angajati, speranta unei reveniri permanente la normal. Realitatea este insa ca aceasta perioada de izolare a schimbat foarte multe lucruri care nu tin numai de organizarea unei afaceri, ci si de felul in care vom lua de acum inainte decizii la nivel personal.
Cand vorbim de hotararile pe care va trebui sa le luam in ce priveste angajatii, nu vom putea scoate din ecuatie nici sentimentul ca am trecut prin aceasta criza impreuna. Si, totusi, va fi nevoie sa luam anumite decizii chiar daca nu va fi usor. Unele dintre acestea vor fi insa benefice pentru ca vor continua sa asigure un loc de munca intr-un viitor care in acest moment nu ne pare la fel de sigur asa cum se prezenta la inceputul anului 2020.
Ce posibilitati avem? Si ce asi putem scoate din maneca inclusiv in situatii de criza, inclusiv in astfel de momente neprevazute si pentru care niciun manual de management si HR nu ne-ar putea pune la adapost de orice eroare?
Iata, asadar, doar cateva dintre lucrurile pe care le putem face pentru a oferi un
viitor mai stabil si o plasa de siguranta pentru companie si pentru personalul angajat:
Aceeasi persoana se poate dovedi capabila sa desfasoare mult mai bine alte sarcini decat cele care erau trecute pana in prezent in fisa postului. Un departament poate functiona mai bine daca doi angajati se muta in cu totul alta echipa. Organizati sedinte, analizati totul impreuna cu managerii si cei care detin conducerea si conturati o noua harta pentru iesirea din criza. Si nu uitati regula jocului: a doua sansa, chiar daca asta inseamna sa oferiti firmei sansa de a crea noi produse sau servicii sau noi domenii de activitate.
Cu siguranta nu este usor, iar comunicarea trebuie efectuata cu manusi. Compasiunea si empatia nu au fost niciodata mai esentiale ca acum. Este o perioada fragila pe foarte multe planuri si din nenumarate puncte de vedere, iar fiecare dintre noi poate contribui fie la consolidarea echilibrului, fie la demolarea sa iremediabila.
Tineti-va promisiunea, iar daca unele cursuri se pot tine deja online, oferiti personalului aceasta posibilitate dupa ce ati primit acordul conducerii in aceasta privinta. Motivarea personalului intra in atributiile segmentului de HR, iar ceea ce ne poate ajuta in acest moment reprezinta un pas inainte, solid si benefic, inclusiv pentru companiile care isi doresc o redresare rapida si stabila.
O alta varianta care nu costa nimic o reprezinta organizarea unor sedinte intre angajati si echipe care nu au discutat niciodata despre munca pe care o fac. Angajatii nu cunosc, in general, decat in linii mari activitatea celor din alte departamente, iar o astfel de incursiune va creste eficacitatea muncii, gradul de responsabilitate implicat in rezolvarea sarcinilor de lucru si va creste inclusiv productivitatea.
De ce va functiona? Imaginati-va scenariul urmator: tocmai ati stat de vorba cateva minute cu doamna draguta care aranjeaza hainele in magazinul dumneavoastra preferat. Ati aflat cate ceva despre ea, despre familia ei si despre cum timp de opt ore trebuie sa aseze continuu hainele. Nu o spune plangandu-se, ci doar informativ, in timp ce va arata ca prefera sa le aseze pe culori. Data viitoare cand veti intra in magazin, veti avea grija sa puneti hainele la locul lor, pe culori, chiar daca doamna aceea draguta nu va mai fi acolo. Insa ii veti respecta munca si o veti respecta ca individ. Nu va mai fi un simplu nume intr-o casuta de mail.
Oferiti recomandari pentru a-i ajuta pe acesti angajati sa isi gaseasca un alt loc de munca in alta parte. Faceti conexiuni, apelati la colegii de breasla si incercati sa gasiti rezolvari in feluri pe care poate nu le-ati mai facut pana acum. Cu totii trebuie sa experimentam schimbarea, iesirea din zona de confort, o mai buna comunicare si colaborare. Toate eforturile care se fac in aceasta perioada vor face o diferenta majora intre un viitor stabil si unul care s-ar putea repeta oricand.
Cand vorbim de hotararile pe care va trebui sa le luam in ce priveste angajatii, nu vom putea scoate din ecuatie nici sentimentul ca am trecut prin aceasta criza impreuna. Si, totusi, va fi nevoie sa luam anumite decizii chiar daca nu va fi usor. Unele dintre acestea vor fi insa benefice pentru ca vor continua sa asigure un loc de munca intr-un viitor care in acest moment nu ne pare la fel de sigur asa cum se prezenta la inceputul anului 2020.
Ce posibilitati avem? Si ce asi putem scoate din maneca inclusiv in situatii de criza, inclusiv in astfel de momente neprevazute si pentru care niciun manual de management si HR nu ne-ar putea pune la adapost de orice eroare?
Iata, asadar, doar cateva dintre lucrurile pe care le putem face pentru a oferi un
viitor mai stabil si o plasa de siguranta pentru companie si pentru personalul angajat:
- A doua sansa.
Aceeasi persoana se poate dovedi capabila sa desfasoare mult mai bine alte sarcini decat cele care erau trecute pana in prezent in fisa postului. Un departament poate functiona mai bine daca doi angajati se muta in cu totul alta echipa. Organizati sedinte, analizati totul impreuna cu managerii si cei care detin conducerea si conturati o noua harta pentru iesirea din criza. Si nu uitati regula jocului: a doua sansa, chiar daca asta inseamna sa oferiti firmei sansa de a crea noi produse sau servicii sau noi domenii de activitate.
- Luati pulsul.
Cu siguranta nu este usor, iar comunicarea trebuie efectuata cu manusi. Compasiunea si empatia nu au fost niciodata mai esentiale ca acum. Este o perioada fragila pe foarte multe planuri si din nenumarate puncte de vedere, iar fiecare dintre noi poate contribui fie la consolidarea echilibrului, fie la demolarea sa iremediabila.
- Nu va temeti de nou.
Tineti-va promisiunea, iar daca unele cursuri se pot tine deja online, oferiti personalului aceasta posibilitate dupa ce ati primit acordul conducerii in aceasta privinta. Motivarea personalului intra in atributiile segmentului de HR, iar ceea ce ne poate ajuta in acest moment reprezinta un pas inainte, solid si benefic, inclusiv pentru companiile care isi doresc o redresare rapida si stabila.
O alta varianta care nu costa nimic o reprezinta organizarea unor sedinte intre angajati si echipe care nu au discutat niciodata despre munca pe care o fac. Angajatii nu cunosc, in general, decat in linii mari activitatea celor din alte departamente, iar o astfel de incursiune va creste eficacitatea muncii, gradul de responsabilitate implicat in rezolvarea sarcinilor de lucru si va creste inclusiv productivitatea.
De ce va functiona? Imaginati-va scenariul urmator: tocmai ati stat de vorba cateva minute cu doamna draguta care aranjeaza hainele in magazinul dumneavoastra preferat. Ati aflat cate ceva despre ea, despre familia ei si despre cum timp de opt ore trebuie sa aseze continuu hainele. Nu o spune plangandu-se, ci doar informativ, in timp ce va arata ca prefera sa le aseze pe culori. Data viitoare cand veti intra in magazin, veti avea grija sa puneti hainele la locul lor, pe culori, chiar daca doamna aceea draguta nu va mai fi acolo. Insa ii veti respecta munca si o veti respecta ca individ. Nu va mai fi un simplu nume intr-o casuta de mail.
- Unele concedieri sunt iminente.
Oferiti recomandari pentru a-i ajuta pe acesti angajati sa isi gaseasca un alt loc de munca in alta parte. Faceti conexiuni, apelati la colegii de breasla si incercati sa gasiti rezolvari in feluri pe care poate nu le-ati mai facut pana acum. Cu totii trebuie sa experimentam schimbarea, iesirea din zona de confort, o mai buna comunicare si colaborare. Toate eforturile care se fac in aceasta perioada vor face o diferenta majora intre un viitor stabil si unul care s-ar putea repeta oricand.
Newsletter PortalResurseUmane.ro
Ramaneti la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Abonati-va ACUM la Newsletterul PortalResurseUmane.ro si primiti cadou Raportul special "Revista Romana de Legislatia Muncii, Salarizare si ReviSal"!