Cultura organizationala premise si actiuni
Articol realizat de Diana BabaRedactor
07 Feb 2022
Cultura organizationala este un sistem complex de valori si reguli agreate la nivelul companiei dupa care angajatii se ghideaza, insa nu este ceva ce poate fi masurat: se refera la gandire, atitudini, convingeri si norme care exista intr-o organizatie. Tot acest sistem de valori pleaca de la top management, in cazul multinationalelor, sau de la actionari/administratori in cazul companiilor antreprenoriale.
Fiecare companie are o cultura organizationala unica si elementele care fac diferenta pot fi: convingerile companiei, metodele de lucru, istoria companiei, etica, bunastarea la locul de munca, mediul de lucru, codul vestimentar etc.
Subiectul merita adus in discutie in aceasta perioada, deoarece societatile se afla, atat la nivelul maselor, dar si la nivel individual, in cautarea sau cultivarea unui nou set de valori. Din punct de vedere HR, valul demisiilor din 2020-2021, ne arata ca angajatii nu se mai regasesc in culturile organizationale pe care le acceptasera suficient de mult timp in cadrul companiilor la care au renuntat.
O cultura organizationala solida si sanatoasa intra in responsabilitatea actionarilor sau persoanelor din top management, ei dau tonul. De la ei pleaca si misiunea, viziunea si strategia organizationala, insa, sistemul de valori declarat trebuie sa fie respectat in primul rand de cei care l-au propus.
Pe langa cei care dau tonul (managerii si liderii informali), o componenta importanta o reprezinta angajatii. Primul pas este sa ne asiguram ca viitorul angajat intelege si este de acord cu politica organizationala a companiei – in caz contrar, un efect ar putea fi impactul negativ pe care fluctuatiile de personal il au asupra productivitatii si climatului organizatiei. Alte efecte negative: vom avea un angajat neintegrat, acesta poate afecta echilibrul intr-o echipa, sunt primii care parasesc organizatia la o alta oferta de munca.
Este foarte important sa construiesti o cultura organizationala solida. O companie fara o cultura solida care nu reuseste sa isi convinga angajatii de propria identitate, practic nu are ea insasi o identitate. Sigur, o cultura sanatoasa nu se construieste peste noapte; este nevoie de timp, de eforturi de a crea o personalitate inchegata, un mod de lucru unitar, eficienta, dar si alinierea la un scop.
Cateva moduri prin care putem crea o cultura organizational solida:
Fiecare companie are o cultura organizationala unica si elementele care fac diferenta pot fi: convingerile companiei, metodele de lucru, istoria companiei, etica, bunastarea la locul de munca, mediul de lucru, codul vestimentar etc.
Subiectul merita adus in discutie in aceasta perioada, deoarece societatile se afla, atat la nivelul maselor, dar si la nivel individual, in cautarea sau cultivarea unui nou set de valori. Din punct de vedere HR, valul demisiilor din 2020-2021, ne arata ca angajatii nu se mai regasesc in culturile organizationale pe care le acceptasera suficient de mult timp in cadrul companiilor la care au renuntat.
O cultura organizationala solida si sanatoasa intra in responsabilitatea actionarilor sau persoanelor din top management, ei dau tonul. De la ei pleaca si misiunea, viziunea si strategia organizationala, insa, sistemul de valori declarat trebuie sa fie respectat in primul rand de cei care l-au propus.
Pe langa cei care dau tonul (managerii si liderii informali), o componenta importanta o reprezinta angajatii. Primul pas este sa ne asiguram ca viitorul angajat intelege si este de acord cu politica organizationala a companiei – in caz contrar, un efect ar putea fi impactul negativ pe care fluctuatiile de personal il au asupra productivitatii si climatului organizatiei. Alte efecte negative: vom avea un angajat neintegrat, acesta poate afecta echilibrul intr-o echipa, sunt primii care parasesc organizatia la o alta oferta de munca.
Este foarte important sa construiesti o cultura organizationala solida. O companie fara o cultura solida care nu reuseste sa isi convinga angajatii de propria identitate, practic nu are ea insasi o identitate. Sigur, o cultura sanatoasa nu se construieste peste noapte; este nevoie de timp, de eforturi de a crea o personalitate inchegata, un mod de lucru unitar, eficienta, dar si alinierea la un scop.
Cateva moduri prin care putem crea o cultura organizational solida:
- comunica transparent – fata de generatiile trecute, noua generatie de angajati vrea sa stie de ce trebuie sa faca un anumit task, care este scopul si care sunt urmatorii pasi.
- creeaza o echipa unita – o echipa trebuie sa mearga in aceeasi directie, sa aiba acelasi obiectiv, dar si sa aiba incredere unii in ceilalti: incurajeaza relatii umane pozitive (teambuilding, iesiri informale), competenta (traininguri), consistenta (“amendeaza” pe cei care nu livreaza la timp).
- ofera siguranta – cel mai usor mod de a oferi siguranta este prin stabilitate; angajatii trebuie sa stie ca lucreaza intr-o companie stabila si pot avea increderea in conducere.
- toleranta la risc – gradul de libertate al angajatilor de a lua decizii riscante
- proactivitate – gradul de independenta pe care il au indivizii pentru a lua decizii in cadrul organizatiei
- identitate – este important sa existe un acord comun intre imaginea companiei si gradul de coerenta
- cultura comuna – valorile, credintele si comportamentele sunt impartasite de membrii oragnizatiei
- control – cu cat numarul de supraveghetori este mai mare, cu atat procesele sunt mai putin fluide
- stimulente – existenta unui sistem de stimulare in functie de productivitate, vechime etc.
Newsletter PortalResurseUmane.ro
Ramaneti la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Abonati-va ACUM la Newsletterul PortalResurseUmane.ro si primiti cadou Raportul special "Revista Romana de Legislatia Muncii, Salarizare si ReviSal"!