Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
X

Autentificare cont

Tine-ma minte

Ati uitat parola? Click aici pentru a recupera user/parola

Nu aveti cont?
X

Recuperare user/parola

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

X

Deblocare automata cont

Te rugam sa introduci adresa de email pe care ai folosit-o la inregistrarea contului tau.

Contul meu Inregistrare cont
PortalResurseUmane.ro
Portal actualizat la 26 Dec 2024
Un produs marca Rentrop&Straton
X

Pentru a descarca Modelul editabil Pontaj 2024 va invitam sa va abonati la newsletter-ul PortalResurseUmane.ro sau sa va inregistrati in Portal achitand unul dintre abonamentele disponibile aici.

Daca detineti deja un abonament activ, va rugam sa va autentificati in contul dvs. de utilizator.

X

Pentru a descarca Modelul editabil Condica de prezenta 2024 va invitam sa va abonati la newsletter-ul PortalResurseUmane.ro sau sa va inregistrati in Portal achitand unul dintre abonamentele disponibile aici.

Daca detineti deja un abonament activ, va rugam sa va autentificati in contul dvs. de utilizator.

Ce reguli impun angajatorii in contextul raspandirii COVID-19? Masuri urgente de preventie

Articol realizat de Mihaela Pascu
Mihaela Pascu
Editor
In Romania, in contextul in care incercam sa limitam raspandirea Coronavirusului, in ce priveste aspectul legislativ, vom tine seama, pe langa recomandarile facute de Ministerul Sanatatii si Guvern, de Legea nr. 319/2006 a sanatatii si securitatii in munca si de Legea nr. 81/2018 privind reglementarea activitatii de telemunca.

In aceasta perioada, angajatorii iau masuri suplimentare de preventie si incearca sa reduca, pe cat posibil, raspandirea virusului COVID-19. Cu toate acestea, nu toate companiile au decis sa aplice masuri, insa modelele de mai jos, impuse deja de unii manageri si angajatori, pot servi ca instrument util in gestionarea actualei situatii.

Unul dintre profesionistii care au raspuns intrebarilor noastre au precizat ca desi isi doresc sa nu instaureze panica, esential este ca oamenii sa nu fie expusi, iar ca manageri au in responsabilitatea lor echipe intregi.

Echipa de HR si managerul responsabil cu sanatatea si securitatea in munca au decis astfel:

- anularea participarii la toate evenimentele care nu sunt critice pentru companie, iar participarea la orice eveniment care implica firma trebuie aprobata in prealabil

- sedintele si intalnirile de afaceri se tin in mediul online (Google Hangouts, videoconferinte etc.)

- se amana acele intalniri care nu pot fi tinute in online

- nu se mai fac calatorii de afaceri cu exceptia celor esentiale pentru bunul mers al afacerii

- li s-a recomandat angajatilor sa evite transportul in comun, folosind fie mijloacele de transport personale sau mersul pe jos

- s-a oferit angajatilor posibilitatea de a lucra de acasa pana la finele lunii martie, exceptie facand situatiile care nu permit acest lucru sau atunci cand este imperios necesar sa se ajunga la birou, caz in care va fi anuntat managerul

Un angajator al unui call-center, cu un numar de aproximativ 1000 de salariati, a precizat ca pregatesc un management care sa se puna in functiune in situatie de criza, mai exact, in cazul in care vor avea confirmarea unui caz de coronavirus in cladirea firmei sau in situatia in care se va considera ca e absolut necesar sa se lucreze de acasa.

Se fac deja demersuri, iar angajatii care pot lucra deja de acasa, au acest drept. Au prioritate parintii, mai ales in conditiile in care, oficial, scolile se inchid pana la data de 22 martie 2020.

Se reaminteste angajatilor importanta spalatului frecvent pe maini, se dezinfecteaza spatiile comune o data la 3 ore, se pune la dispozitia oamenilor solutii pe baza de alcool pentru a-si curata statiile de lucru de cel putin doua ori pe zi si se pregatesc actele aditionale pentru telemunca si orice alte modificari legale care vor fi necesare.


Nu uitati ca aveti posibilitatea, in calitate de angajatori, sa permiteti salariatilor sa lucreze de acasa, atunci cand acest lucru este posibil, in functie de activitatea fiecarei firme.

Astfel, potrivit Inspectiei Muncii, salariatii au posibilitatea de a munci de acasa sau din alt loc in afara sediului angajatorului, insa numai daca activitatea desfasurata este indeplinita cu ajutorul tehnologiei informatiei si comunicatiilor. Aceasta activitate este cunoscuta drept telemunca, potrivit Legii nr. 81/2018 privind reglementarea activitatii de telemunca care a intrat in vigoare la data de 05.04.2018.

Actul normativ reglementeaza telemunca ce reprezinta o forma de organizare a muncii in care activitatea salariatilor este desfasurata efectiv intr-un loc diferit de sediul angajatorului, cu ajutorul tehnologiei.

Telemunca poate fi desfasurata doar prin acordul de vointa al angajatorului si al salariatului, in baza unui contract individual de munca. Concret, telemunca este "forma de organizare a muncii prin care salariatul, in mod regulat i voluntar, isi indeplineste atributiile specifice functiei, ocupatiei sau meseriei pe care o detine, in alt loc decat locul de munca organizat de angajator, cel putin o zi pe luna, folosind tehnologia informatiei si comunicatiilor".

Un salariat care acum lucreaza in conditii obisnuite de munca nu va fi trecut automat la statutul de telesalariat decat cu acordul sau, dar nici nu va putea trece la regimul de telesalariat daca angajatorul nu e de acord cu asta.

"Activitatea de telemunca se bazeaza pe acordul de vointa al partilor si se prevede in mod expres in contractul individual de munca odata cu incheierea acestuia pentru personalul nou angajat sau prin act aditional la contractul individual de munca. Refuzul salariatului de a consimti la prestarea activitatii in regim de telemunca nu poate constitui motiv de modificare unilaterala a contractului individual de munca si nu poate constitui motiv de sanctionare disciplinara".

Activitatea de telemunca se face in baza unor reguli stabilite dinainte la nivelul angajatorului, mai ales ca in contractul de munca se vor stipula, in plus fata de unul obisnuit, clauze speciale, de ex.:

 - precizarea expresa ca salariatul lucreaza in regim de telemunca;
 - perioada si/sau zilele in care telesalariatul isi desfasoara activitatea la un loc de munca organizat de angajator;
 - locul/locurile desfasurarii activitatii de telemunca, convenite de parti;
 - programul in cadrul caruia angajatorul este in drept sa verifice activitatea telesalariatului si modalitatea concreta de realizare a controlului;
 - modalitatea de evidentiere a orelor de munca prestate de telesalariat.

Angajatorul este obligat sa asigure toate conditiile necesare pentru ca un telesalariat sa lucreze in alt loc decat sediul firmei privind echipamentele necesare prestarii activitatii, instalarea lor, instruirea in domeniul securitatii si sanatatii in munca, instructiuni de lucru.

In scopul realizarii obiectivelor si telesariatul are o serie de obligatii fata de angajator, de ex.:

- sa isi desfasoare activitatea cu respectarea dispozitiilor privind obligatiile lucratorilor, asa cum sunt ele prevazute in Legea securitatii si sanatatii in munca nr. 319/2006, cu modificarile ulterioare, precum si in conformitate cu clauzele contractului individual de munca;
- sa respecte regulile specifice si restrictiile stabilite de catre angajator cu privire la retele de internet folosite sau cu privire la folosirea echipamentului pus la dispozitie;
- sa permita angajatorului accesul in vederea stabilirii si realizarii masurilor de securitate si sanatate in munca ori in vederea cercetarii evenimentelor.

Telesalariatul beneficiaza, ca orice alt salariat, de toate drepturile recunoscute prin lege, prin regulamentele interne si contractele colective de munca aplicabile salariatilor care au locul de munca la sediul angajatorului.

Newsletter PortalResurseUmane.ro

Ramaneti la curent cu toate solutiile propuse de specialisti.
Abonati-va ACUM la Newsletterul PortalResurseUmane.ro si primiti cadou Raportul special "Revista Romana de Legislatia Muncii, Salarizare si ReviSal"!

Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016


x